Kembali melihat laut!

.

Alhamdulillah…

Perjalanan selama 8 jam selamat disempurnakan. Tiba di Geraldton disambut dengan hujan rintik-rintik membasahi bumi.

Kali ini biar gambar sahaja yang bercerita. Kecapekan untuk menaip~

.

kesejukan luar biasa

.

sepetang di sini

.

.

Misi menziarahi komuniti masyarakat melayu di sini tidak jauh bezanya. Masyarakat melayu Pulau Cocos masih menguasai kawasan-kawasan terpencil begini. Masjid didirikan oleh mereka ini sejak tahun 1989 menjadi hikmah penghijrahan mereka ke tanah besar Australia.

.

Sangat teliti perancangan penyebaran agama Allah!

Aku difahamkan masyarakat melayu di sini hampir 400 penduduk. Kebanyakan mereka bekerja sebagai penyembelih di ladang-ladang dan juga bekerja dalam industri perkilangan.

.

.

Islamic Association of Geraldton menyambut aku dengan tangan yang terbuka. Pelbagai perkongsian menarik bersama mereka walaupun baru bersua. Ruang-ruang kerjasama dakwah lebih terbuka. Terasa seperti Dia membuka jalan yang luas untuk kami. Hikmah kembara. AllahuAkbar!

Akan aku kongsikan nanti..InsyaAllah.

.

Allah mengeratkan lagi hubungan kami dengan pelbagai aktiviti. Hobi ketika di Pulau Cocos dulu masih tidak dapat dipadamkan. Kali ini memancing ikan bersama tuan Imam. Sangat menajubkan pengalaman sebegini. Bukan kerana cucu imam yang kelihatan seperti maya karin itu turut bersama, tetapi perkongsian perjalanan sejarah masyarakat Islam bermula di sini dikongsikan tanpa jemu. Pak Imam yang osem!

.

Alhamdulillah.

.

Pak Imam menyarankan aku terus bergerak selepas ini menuju ke Port Headland. Tempat yang lebih awal masyarakat melayunya bertapak.

Mudah-mudahan.

“asyik naik je, bila nak turun-turun ni….” [sabar ye] :p

.

Misi Rahmatan lil Alamin

October 16, 2012Permalink Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *