[BEBELAN KESEPULUH] -cocos island-

8 September 2012

.

Suatu pagi yang tenang, aku dijemput ke sebuah rumah untuk bersarapan.

Sedang asyik tuan rumah dan seorang anak dara mereka menyiapkan makanan, kelihatan Nek Abu sedang berjoging melambai ke arah aku sambil berteriak ;

“tinggal di sini saja lah pak ustat, kawen sama orang cocos!”

Si anak dara yang tiba-tiba menjawab ;

“kalau dah diizin tuhan tak ke mana…hehehe” sambil melirik mata ke arah aku.

Gulp!

Aku terus menukar tajuk perbualan.

Ok cukup.

Sengaja aku mulakan bebelan kali ini dengan pengalaman yang agak mengerikan di sini. Sebabnya aku nak cerita mengenai kenduri kawen di Pulau Cocos ni.

Alhamdulillah.

Pasangan  cucu Nek Iwat sudah pun dinikahkan di Pearth minggu lalu. Jadinya mereka dijangka akan pulang ke sini untuk meraikan bersama keluarga pula.

Seminggu sebelum majlis berlangsung, wakil-wakil yang dilantik akan pergi ke rumah-rumah untuk menjemput tetamu secara rasmi. Rumah yang aku duduki didatangi oleh Nek Syafaat untuk menjemput. Penuh dengan adab kesopanan gaya susunan ayatnya untuk menjemput. Turut diceritakan atucara majlis yang akan berlangsung. Bermula dengan perarakan pengantin, berlenggok dan juga majlis tari menari pada malamnya.

Minggu itu juga sibuk dengan gotong royong menyiapkan khemah untuk majlis pada hari sabtu nanti.

Pagi sabtu itu kelihatan sudah ramai penduduk memenuhi kawasan perkarangan rumah pengantin. Semuanya saling membantu untuk menyiapkan persediaan majlis makan. Turut diadakan pagi itu pertandingan menyelumbat (mengopek) kelapa menggunakan besi yang tajam yang dipacakkan di tanah.

Aku penah tengok cara mengopek kelapa begini ketika di kampung dulu. Atok aku memang hebat. Cucunya pula hebat menunggu untuk minum air kelapa je. Rugi aku tak belajar dulu. Kalau tak mesti dah menang lawan orang sini. Berangan.

Jam 11 pagi hampir 20 jenis makanan sudah terhidang di meja untuk dimakan. Cara makan kenduri di sini ala-ala orang putih. Ia akan dimulakan dengan para petugas membawa dulang minuman untuk diedarkan. Air sirap? Oren? Memang tak dapat la.

Air tin bergas sahaja yang menjadi amalan kebiasaan orang di sini. Tak hairan la jika ramai golongan veteran di pulau ini yang pelbagai sakitnya. Aku hanya mencapai air mineral supaya terus kelihatan sihat bertenaga. Cewah.

Selepas itu diedarkan pula pinggannya satu per satu kepada semua hadirin. Apabila semuanya sudah selesai tuan rumah akan memulakan sedikit ucapan ringkas dan doa makan sebelum semuanya dijemput makan.

Corak dan gaya yang sama, para tetamu lelaki dahulu yang akan diberi penghormatan menyerbu hidangan secara buffet itu. Pelbagai juadah. Mee goreng, nasi goreng, nasi putih, ikan, ayam, ketam, udang, sotong, siput dan lain-lain yang agak nampak  kebaratan juga turut disediakan seperti pizza, kentang goreng, nugget dan lain-lain.

Selepas itu diikuti pula dengan kaum wanita.

Begitulah cara mereka. Tak kira kenduri apa sekali pun. Makanan yang banyak itu sebenarnya dibawa sendiri oleh tetamu yang datang. Sebab itulah makanannya melimpah ruah yang menyebabkan pembaziran dan akhirnya menjadi makanan ayam pula.

Habis sahaja makanan berat semua dijemput pula memakan libasan (pencuci mulut) yang disediakan. Pisang, jambu, kek, kacang, keropok dan lain-lain.

Hanya perlu banyak ingatkan diri supaya tidak mengikut hawa nafsu.

Selesai makan, para tetamu beransur pulang untuk menunaikan solat zohor. Dijangka jam 2 petang pengantin akan dibawa berarak di sekitar kawasan tersebut.

Petang itu sudah kelihatan ramai  bapa-bapa berjalan sambil membawa kompang masing-masing untuk mengarak. Semuanya berkumpul di hadapan rumah pengantin. Kain baju kurung yang belum berjahit dibentangkan kira-kira 100 meter dengan pelbagai warna di hadapan rumah. Ini ialah laluan khas bagi pengantin.

Aku lihat pengantin lelakinya sudah bersedia di muka pintu. Pakaian tradisi mereka segak dipakai. Aku difahamkan banyak pengaruh jawa dalam majlis perkahwinan di sini. Kulit pengantin juga kelihatan agak kekuningan kerana adat belulur. Belulur itu ialah seperti melumurkan suatu bahan di badan selama dua hari. Adat yang menyalahi syarak sebenarnya kerana solatnya tidak lagi terjaga bila sudah dilumur begitu.

Apabila pengantin sudah siap, turut kelihatan batang-batang tebu yang dijulang dan dihujungnya dikepit ayam panggang yang sangat enak. Aku difahamkan sudah menjadi lumrah adat di sini. Ayam itu akan direbut bila pengantin tiba dilokasi terakhir nanti.

Perarakan dimulakan dengan imam membaca selawat dan merenjis beras kuning ke payung pengantin, dan diikuti dengan selawat-selawat lain sambil berjalan. Kain baju kurung tadi yang dibentang apabila sudah dipijak pengantin akan direbut oleh hadirin yang ada di situ.

Ketika perarakan juga keluarga pengantin akan melemparkan hadiah-hadiah untuk direbut oleh semua golongan. Antaranya duit, rokok, kain batik, kain pelikat dan lain-lain. Aku hanya menanti jika ada dia melempar i-pad atau laptop. Masih tak sampai ke tahap itu rasanya. Heh.

Begitulah keadaannya sehinggalah sampai di rumah pengantin perempuan.

Setibanya pengantin di rumah, para tetamu akan duduk di dalam rumah untuk berzanji dan berselawat. Selesai selawat bedak sejuk bercampur kunyit akan dicalit-calitkan pada pipi hadirin yang hadir oleh seorang wakil. Pipi perempuan juga dia yang calitkan! Huh.

Selepas asar barulah dijalankan lenggok. Lenggok ialah tarian kebudayaan masyarakat di sini dengan diiringi alunan biola dan gendang rebana. Dua orang penari akan masuk kedalam gelanggang untuk berlenggok  bersama. Kemudian bertukar mengikut alunan lagu yang tersendiri.

Malamnya selesai solat isyak dalam jam 7.30 kemeriahannya sudah terasa. Hadirin yang datang dengan memakai baju yang cantik seperti hari raya. Ada pesta tari menari kata mereka. Aku mengambil tempat bersama atok-atok yang sudah sakit lutut. Strategi untuk mengelak dari ditarik menari bersama mereka. Ngeee~

Majlis dimulakan dengan makan seperti biasa dan diikuti dengan joget-joget yang pelbagai diiringi muzik dari band anak muda tempatan. Kelihatan golongan yang lebih berumur lebih menguasai pentas.

Kadang kala rasa nak termuntah juga melihat nenek-nenek yang berusia lewat 60an beraksi seperti mereka berumur 16 tahun dengan gaya tarian dan juga solek tebal di muka. Ewww…

Aku pulang awal malam itu. Esoknya aku diberitahu joget berakhir jam 1 pagi. OMG!

.

Misi Rahmatan lil Alamin

September 28, 2012Permalink 2 Comments

2 thoughts on “[BEBELAN KESEPULUH] -cocos island-

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *