[BEBELAN KETIGA] -cocos island-

13 Ogos 2012

Matahari di luar dah makin tinggi. Jam baru menunjukan pukul 630 pagi. Hari ini sahur Nek Qayak masak nasi kosong dengan ayam goreng dan juga telur dadar.

Alhamdulillah.

Selesai tadarus di masjid tadi Nek Yazid datang berjumpa dengan aku. Nak bertanya soalan katanya. Aku hanya mengangguk dan terseyum. Dia bertanya mengenai anak bulan dan raya. Alhamdulillah nampak dia faham dan tenang menerima penjelasan dari aku.

Kami berbual seketika mengenai pengalamannya keluar tabligh. Pak Emma ketua tabligh di sini katanya. Mereka sudah banyak keluar ke Malaysia, Indonesia dan juga Bangladesh untuk ijtima’. Pak Emma juga seorang yang tak pernah tinggal kuliah yang aku kongsikan setiap malam.

Malam ini malam yang terakhir giliran aku imam taraweh yang aku kendalikan sejak malam ‘pasung’ yang lalu. Malam pasung adalah perayaan makan-makan seperti malam ketupat juga. Ia diadakan bermula malam ke 21 Ramadhan. Pasung ialah sejenis kuih yang dibuat dari tepung dan sagu. Bentuknya yang seperti ais krim koneto menunjukan bahawa Ramadhan sudah hampir ke penghujung. Ini merupakan adat orang di sini.

Masyarakat di sini akan membawa bekalan makanan untuk dihidang kepada seluruh hadirin yang hadir selepas solat taraweh. Pelbagai hidangan disediakan dari sekecil kacang sehinggalah buah-buahan dan juga makanan ringan siap terhidang untuk dimakan secara buffet oleh semua orang.

ALHAMDULILLAH..

Kelas untuk anak-anak pula kadang kala membuat aku menggaru kepala memikirkan bagaimana kaedah yang terbaik untuk aku sampaikan pada mereka. Sistem sekolah di sini yang langsung tidak mempunyai pelajaran agama membuatkan anak-anak hanya belajar agama dari ibu dan ayah masing-masing. Itu pon jika mereka belajar.Sangat menyedihkan.

Aku mencuba kaedah nyanyian nasyid dan juga bercerita nabi untuk permulaan supaya mereka lebih tertarik dan memahami gaya bahasa yang digunakan.

Mengikut pendengaran aku ketika mula mengendalikan anak-anak ini, corak gaya bahasa mereka sudah banyak pengaruh bahasa Inggeris di dalamnya sehingga kadangkala aku terpaksa menterjemahkan beberapa perkataan supaya mereka lebih jelas pemahamannya. Pengalaman belajar FKM di UIA di gunakan sepenuhnya.hehe.

Alhamdulillah..

Minggu lepas juga pertama kali berpeluang mengikut Wak Din memancing ikan kakap. Sangat teruja melihat lautan luas yang sangat mendalam. Pengalaman memancing menggunakan gulungan tali, menarik ikan kakap, melihat ikan jerung bermain di bawah bot dan juga melihat penyu berenang! Sangat kagum! Subhanallah.

Kurang dari seminggu lebaran bakal menjelang. Esok anak Pak Yati akan tiba bersama adik abang kamarul. Mungkin akan ada aktiviti baru untuk aku lebih bergerak aktif di pulau ini. Semoga dipermudahkan. InsyaAllah.

-Misi Rahmatan lil Alamin-

August 24, 2012Permalink Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *