Kota Busro

bosra

.

Kota ini hidup sejak 200 masihi dan meninggalkan kesan ketamadunan manusia sejak zaman kerajaan Rom hinggalah ditakluk oleh Islam.

.

Ketika pemerintahan Rom (512-513m), sebuah bangunan yang dikenali Qal’ah Busro dibina dan kemudiannya berjaya ditakluki tentera Islam yang diketuai Pahlawan Solahuddin al-Ayubi dan saudaranya Najmuddin. Qal’ah ini kemudiannya ditukarkan menjadi kubu pertahanan tentera Islam.

.

bosra

The Amphiteater (kawasan dalaman Qal’ah)

Roman Amphitheatre yang boleh memuatkan 15000 penonton dalam sesuatu masa.

.

Qal’ah ini dibina daripada batu-batu sebesar 1 meter persegi tanpa menggunakan simen dan paku. Di dalamnya terdapat pelbagai tinggalan sejarah seperti keranda batu, ukiran, patung dan sebagainya.

.

Di belakang kawasan ini terdapat kesan tinggalan pasar lama yang mana Rasulullah pernah berniaga di sini bersama bapa saudaranya.

.

pasar

Kawasan perniagaan Rasulullah

.

syr

.

Gambar ini pula ialah gereja tempat di mana Rasulullah telah berjumpa dengan Buhaira, seorang paderi. Buhaira telah menasihatkan Abu Talib supaya membawa Rasulullah pulang ke Mekah kerana dikhuatiri orang- orang Yahudi dan mereka yang mengenali Baginda akan membunuhnya.

.

Mungkin itu saja yang mampu dikongsikan untuk lokasi kali ini. Seperti biasalah kalau ada salah dan silap harap dimaafkan. Saya budak baru belajar.

.

Misi Rahmatan lil Alamin.

March 23, 2010Permalink Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *