Berdikari

.

17 Januari 2010

.

Dingin subuh mencengkam urat saraf seluruh badan. Aku mengurut tapak kaki yang kesejukan seperti ayam yang baru dikeluarkan dari peti sejuk.

.

Hari ini adalah hari pertama kelas aku bermula. Setelah segala persiapan sempurna aku bergegas untuk mendapatkan bas. Setelah seminggu aku berguru selok belok tempat ini bersama otai-otai, hari ini aku bersendirian. Kalau difikirkan takut sampai bilapun tak kemana. Cabaran yang selalu aku berikan pada diri menguatkan lagi ketahanan diri. “Mohd Shazni Mesti Boleh” kain rentang sebesar-besarnya dipasang di dalam hati.

.

Suhu di kawasan Damsyik dianggarkan dalam 9 ke 10 dajah setiap pagi. Gigil beb. Jam 9 pagi aku masih memeluk tubuh di tepi jalan menanti bas untuk menuju ke sekolah.

.

Bas yang aku naik meluncur laju setelah aku membayar tiket. Bas di sini tidak mempunyai loceng, ia akan berhenti di setiap perhentian yang disediakan. Bagaimana anda mahu turun jika kawasan anda jauh dari perhentian? “ala yamin ya mualim!!” (kanan la pakcik!!) jeritan ayat hikmat ini atau ayat yang sewaktu dengannya membuatkan pemandu bas akan segera memberi  isyarat untuk berhenti menurunkan anda. Jika tidak, berjalan di waktu pagi memberikan kesihatan yang baik untuk otak. Hehe.

.

Seorang lelaki berpakaian kemas, bertali leher masuk ke kelas dengan penuh keriangan seperti baru mendapat bonus gaji. Itu lah ustaz aku. Meriah kelas dengan pelbagai aksi lawak jenaka ala-ala jozan versi arab. Hari pertama di kelas aku sudah dibuli untuk menjadi pelakon sebagai pemandu kereta. Meriah. Alhamdulillah.

.

Semoga permulaan ini dipandu dan diberkati Allah.

Amin.

.

Misi Rahmatan lil Alamin

January 19, 2010Permalink 3 Comments

3 thoughts on “Berdikari

  1. wah,seronok bile dengar ko cite psl suasana kt sana…x sgka ye,kt sana pn ade jozan versi arab lg ek..blum msk klas pn ko dh pndai ckp arab dgn driver bus..kalu dh msuk klas,masyaAllah…msti mntap ya sheikh..! blik nnti bleh la aku berguru ngn ko yee..Selamat blajar..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *