[Katanning, Australia Barat]

10 Oktober 2012

.

Suhu di Katanning pagi itu aku anggarkan dalam 10 darjah celcius. Menggigil juga mulut untuk membaca doa qunut.Baju yang dipakai berlapis lapis juga seakan tidak mahu memberi kerjasama yang sebaiknya.

Benarlah kata dyll, orang kurus macam aku ni memang tak akan tahan sejuk. :tipu:

.

Katanning merupakan sebuah pecan kecil yang dihuni hampir 500 orang masyarakat melayu yang berasal dari Pulau Cocos. Juga terdapat beberapa orang melayu yang berkahwin dengan masyarakat cocos berasal dari Indonesia, Singapura dan juga Malaysia.

Komuniti lain yang tinggal di sini seperti biasa, mat saleh, mat hitam, mat cina, mat Burma, dan lain-lain yang hanya kecil jumlahnya. Kawasan ini masih didominasi oleh masyarakat orang putih tempatan. Mengikut perangkaan jumlah penduduk di sini, aku difahamkan mencecah hampir 5000 orang sahaja.

Masyarakat melayu yang berasal dari Pulau Cocos ini kebanyakannya sudah menetap di sini hampir 40 tahun dan lebih. Tetapi hubungan mereka bersama masyarakat di pulau masih erat. Bahasa, adat dan juga cara hidup tidak lari jauh dengan suasana di cocos, cuma jarak rumah dan juga luas daratan yang membedakannya.

Tak hairan lah jika ketika aku di masjid ada orang dari sini yang menegur aku kerana dia hanya menonton video khutbah hari raya yang aku bacakan. Video  sambutan hari raya di Pulau Cocos dahulu juga sudah tersebar di sini. Sangat kuat ingatan mereka.

.

Sebuah masjid tersergam indah di Katanning. Ini juga hasil tangan masyarakat melayu cocos yang tinggal di sini. Sangat teruja apabila melihat papan tanda perasmian masjid itu yang disempurnakan pada tahun 1981 oleh Allayarham Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri Malaysia!

.

.

Terdapat juga sebuah madrasah di belakang masjid ini yang digunakan sebagai kelas pengajian anak-anak masyarakat melayu  setiap kali hujung minggu. Penggunaan bahasa melayu cocos masih menjadi bahasa utama di sini. Walaubagaimanapun anak-anak melayu di sini sudah tidak lagi bertutur bahasa melayu bersama ibu bapa mereka. Mereka masih memahami bahasa melayu tetapi tidak mampu menjawab dengan  baik. Maka berlakulah perbualan unik antara hang tuah dan Robin Hood.

.

Terdapat golongan veteran di sini yang sudah risau memikirkan nasib bahasa melayu cocos suatu hari nanti. Adakah mampu anak cucu mereka sekarang yang berhidung penyet mampu bertutur bahasa melayu.

Kesempatan yang ada di Katanning aku gunakan sebaiknya untuk memastikan segala niat dan tujuan asal ziarah ini berjaya dilaksanakan.

Alhamdulillah.

.

Berpeluang untuk duduk berbincang bersama Prsiden Persatuan Islam Melayu Katanning, Haji Aqli di rumahnya membuka beberapa ruang dakwah untuk difikirkan bersama. Pertemuan bersama Imam masjid dan juga ustaz madrasah yang berasal dari Sabah itu juga memberi suntikan semangat untuk aku dan mereka sama-sama berjuang.

Bagi merapatkan lagi persaudaraan seperti biasa, aku menziarahi golongan-golongan nenek yang uzur di rumah mereka, mengikut aktiviti memburu burung, menyembelih kambing biri-biri dan lain-lain lagi.

.

Semoga Allah mengikat hati dan permudahkan urusan kami. Amin…

: akan bergerak lagi esok meninggalkan Kataning menuju ke Geraldton. 8 jam jarak perjalanan.

.

Misi Rahmatan lil Alamin

October 12, 2012Permalink 2 Comments

2 thoughts on “[Katanning, Australia Barat]

  1. Assalamualaikum. Saya adilah, wakil student Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). InsyaAllah, awal tahun depan kami akan mengadakan program di Katanning. Boleh ke nak mintak contact number untuk dapatkan apa2 maklumat? Tq

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *