[BEBELAN KESEBELAS] -cocos island-

17 September 2012

Hidup lawannya mati. Setiap yang bernyawa pasti akan merasai kematian.

Selesai solat asar di masjid seorang pakcik datang berbisik kepada aku. Jemput ke tahlil akhir katanya. 40 hari ibunya telah pergi. Aku hanya mengangguk tanda setuju.

Petang itu aku seperti biasa menaiki kenderaan rasmi menuju ke rumah jemputan tahlil tersebut. Basikal BMX aku letakkan di bawah sebatang pokok. Sudah ramai tetamu yang hadir di situ. Kami semua dijemput masuk untuk memulakan majlis.

Saat kaki melangkah masuk, aku lihat ada 4 bungkusan kain berbalut rapi dengan menggunakan kain batik. Terdapat juga kain putih yang dipotong turut diletakkan di dalam dulang. Semuanya terkumpul di tengah laman.

Apabila imam sudah sedia maka tuan rumah memulakan bicara. Memohon untuk tuan imam bacakan doa tahlil bagi ibunya yang sudah pergi. Bacakan juga doa untuk tujukan empat bungkusan tadi kepada ibunya. Aku tergamam seketika. Berbisik bersama Pak Ainol disebelah, dia mengatakan bungkusan itu baju-baju si mati. Gulp~

Aku terpikir pula apa fungsi kain putih di dalam dulang tersebut. Rupanya minta dibacakan doa untuk menukar pakaian kepada si mati. Kain kapan rupanya. Aduh. Dah cukup 40 hari dalam kubur kena tukar kain kapan baru. Hurmm…

Kain kapan dalam dulang dan juga baju si mati tadi akan diserahkan kepada tetamu yang hadir sebagai hadiah.

Terdegar bisikan-bisikan dari tuan rumah untuk hadiahkan sehelai kain kapan kepada ku tanda hadiah mengambil berkat.

Bertambah cepat aku makan dan terus meminta izin untuk pulang ke rumah!

Kadang kala terdapat juga tahlil yang dibacakan diletakan makanan kegemaran si mati di tengah untuk dihadiahkan kepada si mati.

Doa apa pun yang dibacakan, si hidup jualah yang kenyang makan.

Sekian~

.

Misi Rahmatan lil Alamin

September 28, 2012Permalink Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *