[BEBELAN KELAPAN] -cocos island-

26 Ogos 2012

Seminggu lebaran berlalu.

Terlalu banyak rumah terbuka di sini. Tuan rumah hanya membuat jemputan khusus untuk orang-orang tertentu sahaja. Walaupun jiran sebelah rumah kadang kala tidak dijemput!

Ini bukan menunjukan mereka saling bermusuhan, tetapi sudah menjadi lumrah kehidupan di sini, begitulah adatnya. Tidak berkecil hati walau bau ayam BBQ dan sate jiran dah masuk ke rumahnya yang tak dijemput.

Harini semua penduduk dijemput ke rumah Nek Huz. Ada kenduri semperna sambutan kelahiran cucunya dan juga pertunangan.

Usai solat isyak, kelihatan sudah ramai penduduk memenuhi perkarangan rumah Nek Huz. Dua buah khemah atau ‘tarob’ panggilannya di sini sudah siap terpasang dengan alunan lagu-lagu wali band memecah kesunyian pulau.

Seperti biasa kelihatan juga meja yang sangat panjang dengan pelbagai juadah yang disiapkan oleh tuan rumah dan juga ada yang membawa untuk santapan bersama.

Tuan rumah memulakan bicara mengalukan kedatangan semua tetamu yang datang. Habis sahaja ucapan kelihatan ibu-ibu, bapa-bapa dan anak-anak berlari menuju ke khemah seperti menyerbu sesuatu.

Aku kaget seketika.

Rupanya mereka semua cuba merebut semua hadiah yang sudah siap tergantung di bucu-bucu khemah. Hadiah yang pelbagai itu hanya dibungkus dengan beg plastik sahaja. Kelihatan hadiahnya penyapu, baldi dan pelbagai lagi alatan dapur.

Hmm..itu pun direbut…

Sedangkan mereka di sini semuanya berkemampuan. Cuma sudah menjadi adat kebiasaan, merebut hadiah itu satu kepuasan bagi mereka.

Selepas itu  dibentangkan pula kain kuning dari dapur rumah sehinggalah di khemah utama. Kelihatan sepasang mempelai ala-ala pengantin keluar dari rumah berjalan di atas kain tadi sambil direnjis beras kuning ke arah mereka. Kain kuning yang sudah dipijak juga akan di rebut dan dipotong-potong untuk dibahagikan bersama. Gulp! Majlis perkhawinan atau petunangan ni? Terkerut dahi aku dalam 10 detik.

Aku difahamkan pertunangan di sini kadang kala sudah kelihatan pasangan itu seperti suami isteri. Mereka sudah tinggal bersama! OMG~  Tetapi kebiasaan ini sudah semakin berkurangan.

Semoga Allah memberi kefahaman kepada mereka dan kita semua….

Selesai sahaja makan-makan, meja yang panjang tadi dialihkan ke tepi. Lampu dan lagu ditukar ala-ala disco. Ada joget-joget kata mereka. Sementara pasangan tunang tadi masih berjalan disekitar khemah dan kadang kala menaburkan duit. Sudah menjadi tradisi di sini, jika majlis-majlis keraian, duit kertas akan di taburkan untuk menjadi rebutan.

Bagi kaum ibu pula tuan rumah akan melempar kain batik baru yang juga untuk direbut.

Memang agak sukar difahami kan? Inilah manusia. Pelbagai ragamnya.

Tua,muda dan anak-anak  bersorak kegembiraan.

Aku meninggalkan anak-anak muda yang asyik berdansa. Mudah-mudahan mereka diberi kesempatan untuk memahami agama.

Berjalan pulang sambil memikirkan starategi terbaik memikat hati golongan muda untuk Islam.

.

Misi Rahmatan lil Alamin

September 8, 2012Permalink Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *