Masjid Umawi

map

.

Kali ini aku nak tulis sikit mengenai tempat-tempat sejarah yang menarik di sekitar Syria. Tapi sebelum tu kita berkenalan dulu dengan Syria.

.

Syria (bahasa Arab:  secara rasminya Republik Arab Syria ialah sebuah negara di Asia Barat Daya yang bersempadan dengan Laut Mediterranean dan Lubnan di barat, Israel di barat daya, Jordan di selatan, Iraq di timur, dan Turkey di utara. Negara Syria moden ialah bekas mandat Perancis yang mencapai kemerdekaan pada tahun 1946, tetapi memerikan sejarahnya seawal alaf ke-4 SM; ibu negaranya Damsyik pernah dijadikan pusat pentadbiran Empayar Umayyad dan sebuah ibu wilayah Empayar Mamluk.

.

Syria mempunyai seramai 19.3 juta orang penduduk, kebanyakannya penganut agama Islam Sunah berbahasa Arab iaitu 74% daripada seluruh populasi. Golongan Muslim lain termasuk mazhab Alawit pada 11%, Druze dan mazhab Islam lain pada 5%. Terdapat juga pelbagai mazhab Kristian yang membentuk 10% daripada seluruh populasi.  (Wikipidia)

.

Itu secara ringkas la pengenalan Syria atau Syam. Bumi Syam ni sebenarnya pada zaman dulu meliputi empat buah negara sekarang iaitu Jordan, Palastin, Lubnan dan Syria. Damsyik berfungsi sebagai pusatnya.

.

Damsyik, ibu kota Syria, sering disebut juga satu-satunya kota tertua di dunia yang masih dihuni manusia jika dibandingkan dengan kerajaan tamadun-tamadun dahulu.

.

Menurut seorang sahabat aku yang dah lama tinggal di sini, Rasulullah pernah berdoa untuk keberkatan bumi syam ini. Mungkin sesiapa yang pernah terbaca hadis ni boleh komen sikit untuk perkongsian bersama.  =)

.

masjid

.

Tempat pertama aku ziarah ketika sampai di sini dulu ialah Masjid Umawi. Masjid ini telah dibina pada zaman pemerintahan Khalifah Umawi al-Walid bin Abdul Malik, Khalifah Kerajaan Umawi pada tahun (86 – 96 Hijrah) (705 – 714 Masehi) di bandar Damsyik, Syria sebagai Ibu Kota pemerintahan kerajaan Umaiah pada waktu tersebut.

.

Ia didirikan di atas tanah yang sudah beribu-ribu tahun menjadi pusat peribadatan dan awalnya merupakan tempat ibadah bangsa Aram yang menyembah Dewa Hadad, iaitu bangsa Arab Suryani kuno sejak 3000 tahun sebelum Masihi. Di awal abad Masihi tempat ini telah berubah menjadi tempat ibadah penyembah Dewa Jupiter ad-Dimasqi (zaman Romawi) dan ketika agama Kristian berkembang di Damsyik  pada abad ke-4 Masihi tempat ini berubah menjadi gereja yang bernama “St. John the Baptist Basilica”.

.

Pada zaman kekuasaan Romawi, penduduk asing tidak mudah memasuki kota Damsyik, karena kota itu dikelilingi tembok yang tinggi. Mereka yang ingin memasuki kota Damsyik  mesti  melalui tujuh pintu utama yaitu Bab Syarqi, Bab Jabiyah, Bab Kisani, Bab Shaghir, Bab Touma, Bab Janiq, Bab Faradis.(kesannya masih ada sehingga sekarang)

.

Kekuasaan Islam sampai ke kota Damsyik pada tahun 14 Hijriyah (653 M). Ketika itu panglima Islam Khalid bin Walid memasuki kota Damsyik dari Bab Syarqi dan Amru bin Ash memasuki dari Bab Touma. Sementara pasukan Islam di bawah komando Sharbabil melalui Bab Faradis, Abu Ubaudah dari Bab Al-Jabiyah dan Yazid bin Abi Sofyan pula dari Bab Shaghir.

.

malam

.

Sejak Islam masuk ke Damaskus umat Islam dan Kristian bersepakat untuk membahagi tempat ibadah tersebut menjadi dua bahagian, sebelah timur Masjid dan sebelah barat Gereja. Mereka beribadah secara bersama-sama dalam suatu tempat yang hanya dipisahkan oleh dinding pemisah. Umat Islam mengumandangkan azan, sedangkan Kristian membunyikan lonceng. Keadaan ini berlaku kurang lebih 70 tahun iaitu sehingga tahun 705 M.

.

Sehinggalah  Khalifah Al Walid bin Abdul Malik berfikir untuk membangunkan sebuah Masjid yang megah sesuai dengan keperluan kaum Muslim dan pemerintahan Islam waktu itu. Berdasarkan hasil musyawarah antara kedua belah pihak (Islam dan Kristian) maka sebagai gantinya Khalifah mengizinkan dibangunkan gereja-geraja di daerah Bab Touma dan sekitarnya. Selepas itu sekitar 10 tahun berdirilah Masjid Umawi yang besar dan megah dengan ukuran panjang 150 m dan lebar 100 m.

.

in

.

Di dalam masjid ini juga terdapat empat buah Mihrab (ruang imam) yang mana suatu ketika dahulu mereka bersembahyang mengikut mazhab masing-masing.

.

makam nabi yahya

.

Di bagian Timur Masjid ini juga terdapat makan Nabi Yahya AS yang diyakini hanya kepalanya saja yang dimakamkan di sana.

.

malam

.

Maklumat ini aku dapat melalui orang-orang lama yang belajar di sini dan juga sedikit sedutan dari bahan bacaan. Mungkin masih banyak lagi kekurangan maklumat.  Saya budak baru belajar. Kalau salah tolong tunjukan.

.

Misi Rahmatan lil Alamin

March 18, 2010Permalink 4 Comments

4 thoughts on “Masjid Umawi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *