Dari Lautan Ikan ke Ladang Kambing

6 Oktober 2012

Pesawat Virgin Blue Australia  yang membawa aku selamat tiba di lapangan terbang antarabangsa Perth, Australia. Perjalanan yang mengambil masa hampir 4 jam itu terasa begitu pantas sekali bila fikiran melayang mengenangkan suka duka di Pulau Cocos. Masih terbayang lambaian mereka dari suatu sudut ketika aku mula melangkah kaki naik ke feri. Cuaca mendung di atas menambahkan lagi kesayuan. Dakapan dari mereka membuatkan aku tak mampu menahan air mata. Nenek-nenek dan ibu-ibu sudah lama mengesat air mata.

Ya Allah, berilah peluang aku bersama mereka lagi. InsyaAllah.

Setelah bermalam di Perth, pagi esoknya aku terus dibawa untuk menuju ke Katanning.

Katanning merupakan sebuah pekan kecil yang terletak 300km dari Perth. Perjalanan yang memakan masa 3 jam itu dihiasi dengan pelbagai pemandangan yang sangat indah. Kebun sayuran, ladang-ladang haiwan ternakan dan juga hutan-hutan. Jalannya yang sangat lurus menyebabkan pemandu kadang kala akan merasa bosan menekan minyak. Jika waktu malam aku difahamkan jarang ada kenderaan yang akan keluar disebabkan banyaknya kangroo yang akan melintas memburu lampu kereta. Akibatnya kemalangan dengan kangroo. Bunyinya seperti ‘sweet’ gitu tetapi padahnya sangat teruk kerana kangroo binatang yang minum milo! Maksud aku ia binatang yang kuat!

.

.

Saat hampir tibanya ke tempat yang dituju kelihatan begitu luas padang ragut. Kambing biri-biri kelihatan di sana sini. Ini memang kawasan mereka. Pekan kecil Katanning menyimpan sejarah sejak dahulu kala menjadi pengedar kambing halal yang sangat maju. Kadang-kala kereta juga terpaksa diberhentikan seketika untuk memberi laluan kepada golongan kambing yang berdemo di jalanan.

.

.

aku yakin, tiqun pasti suka! hoho

Esok aku akan mulakan misi untuk membuat beberapa pertemuan melihat ruang-ruang dakwah di sini. Moga di permudahkan.

.

Misi Rahmatan lil Alamin

October 9, 2012Permalink 1 Comment

One thought on “Dari Lautan Ikan ke Ladang Kambing

  1. aku suka ni: “kangroo binatang yang minum milo!”. orang yg minum milo boleh melompat macam kanggaroo… 😛

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *