[BEBELAN PERTAMA] – cocos island-

Masih terbayang keadaan semalam sewaktu kapal terbang yang membawa aku ke Pulau Krismas kelihatan seolah-olah seperti akan mendarat di dalam laut!

Rupa-rupanya ada daratan di situ. Sebuah lapangan terbang antarabangsa yang sangat kecil. Di fahamkan penerbangan ke Malaysia hanya seminggu sekali sahaja dari situ.

Pengalaman baru.

Berada di ruang beratur untuk mendapatkan cop pelepasan masuk, aku memujuk hati untuk kelihatan tenang apabila dikelilingi golongan yang kita panggil mat saleh. Melihat kepada corak pakaian mereka yang boleh mengurangkan pahala puasa itu, aku rasa aku lah yang paling layak digelar ‘mat soleh’.

Mereka panas…sangkaan baik di bulan Ramadhan.

[Allah membantu aku di lapangan terbang] –kenangan-

Hari ke dua di sini aku di bawa mengilingi pulau yang mempunyai keajaiban dunia dengan ketam merahnya. Aku diceritakan jutaan ketam merah di sini akan keluar ke pantai untuk menetaskan telur sehingga jalan raya juga terpaksa ditutup! Sangat unik.

Demostrasi jalanan ketam itu akan berlaku sekitar hujung tahun. Ketika menyelusuri hutan batu di sini beberapa ekor ketam kelihatan malu-malu untuk disapa.  Aku masih tidak berani memeganga hanya mampu melihat gelagat mereka dengan senjata penyepit yang sangat hebat. Tak sakit pon kalau kena, kata Ustaz Ghaffar yang setia membawa aku ke sana sini.

Pulau yang tersangat jauh dari kesibukan manusia. Masih ada hamba yang bersujud kepadaNya. Sangat indah.

:tak terungkap:

-Misi Rahmatan lil Alamin-

(aku dah cuba upload gambar,tetapi kelajuan internet di sini memakan masa satu tahun untuk satu gambar) -maaf!

August 24, 2012Permalink 1 Comment

One thought on “[BEBELAN PERTAMA] – cocos island-

  1. Salam. nk tnye, penerbangan dr Malaysia ke Cocos Island tu guna penerbangan apa & sminggu skali tu hari apa ye? harga tiket mcm mane?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *