[BEBELAN KEENAM] -cocos island-

19 Ogos 2012

Pagi hari raya di Pulau Cocos. Masyarakat sudah mula memenuhi ruang masjid seawall jam 6 pagi! Kami akan bersolat pada pukul 645 pagi di sini.

Seperti di Malaysia juga. Nampak warna warni dengan senyuman yang lebar penduduk di sini menyambut lebaran.

Aku diberi kesempatan berkhutbah aidilfitri hari ini.

Selesai solat dan khutbah, masyarakat di sini akan bermaaf maafan. Bunyinya seperti biasa, tetapi amalan bermaafannya sangat unik!

Mereka akan bersalam salaman dengan semua orang dengan dialog yang panjang. Memohon kemaafan untuk segala benda. Keadaan menjadi sangat sayu pagi itu. Air mata yang aku tahan tidak mampu lagi dibendung saat bapak-bapak yang mukanya sangat brutal bersalaman dengan aku dan memohon kemaafan dengan muka yang sangat kudus ikhlas. Ayat yang disusun juga seolah olah seperti sudah dihafal dalam drama melayu. Allahuakbar.

Indahnya silaturahim mereka….~

Selepas itu semua mereka akan terus menuju ke kawasan kuburan untuk membersihkan kubur dan juga membaca yasin.

Nampak sangat meriah di kawasan kuburan seperti majlis gotong royong. Selepas itu barulah pulang ke rumah masing-masing….

Tiada anak-anak kecil berziarah meminta duit raya..tiada juga orang-orang berziarahan melainkan jika dijemput. Sekadar itulah kemeriahan mereka.

Jadual dari Persatuan Islam Pulau Cocos menunjukan minggu raya ini adanya perlawanan bola sepak, bola tampar, tenis, perahu layar dan juga malam kebudayaan.

Aku hanya memenuhkan jadual harian dengan pelbagai jemputan makan dari masyarakat sekeliling.

Bersiap untuk membuat jadual jogging untuk diri sendiri~huhu

.

-Misi Rahmatan lil Alamin-

August 24, 2012Permalink Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *