Jalan Menuju Ma’rifah

syR.

Ibrahim Ibn Adham adalah seorang sufi terkenal pada abad 3 Hijriah. Suatu hari dia pernah didatangi oleh beberapa orang tetamu yang soleh.

“Tuan-tuan Syeikh yang sangat saya hormati!, bimbinglah aku hingga dapat takut kepada Allah seperti kalian takut kepada-Nya.” Kata Ibrahim bin Adham.

Mereka menjawab: “Wahai Ibrahim bin Adham, ada tujuh perkara yang harus kau ingat dan kau amalkan dalam usahamu mendekatkan diri kepada Allah.

Pertama: Jangan berharap dapat memperoleh hati yang terjaga, jika anda banyak bicara tanpa manfaat.

Kedua: Jangan berharap memperoleh ilmu dan hikmah, jika anda banyak makan.

Ketiga: Jangan berharap akan memperoleh manisnya rasa ibadah, jika anda banyak menghabiskan waktu duduk dengan manusia lain.

Keempat: Jangan banyak berharap akan dapat memperoleh khusnul khatimah pada akhir hayat, jika anda terlalu cinta kepada dunia.

Kelima: Jangan berharap akan memperoleh hati yang sentiasa terjaga, jika anda jahil dalam ilmu pengetahuan.

Keenam: Jangan berharap akan memperoleh istiqamah dan kemantapan dalam menjalankan kewajipan agama jika anda memilih bersahabat dengan orang zalim.

Ketujuh: Jangan berharap akan memperoleh redha Allah, jika anda mencari keredhaan manusia.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Hasil nukilan Ustaz Abdul Salam Basok Al-Haj dalam bukunya “Menyingkap Peristiwa dan Keistimewaan Sirah Kehidupan Nabi SAW, Sahabat dan Ahli Hikmah” edaran PUSTAKA ILMI yang ditaip semula dengan kelajuan yang sederhana untuk peringatan bersama. Semoga bermanfaat.

.

Misi Rahmatan lil Alamin

June 28, 2010Permalink 1 Comment

One thought on “Jalan Menuju Ma’rifah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *