Pewaris

Apakah yang akan berlaku suatu hari nanti jika negara kita memiliki anak-anak muda yang semakin tidak dapat dikawal? Saban hari jika kita membaca di dada-dada akhbar melaporkan pelbagai masalah dan jenayah melibatkan pemuda. Lebih menyedihkan semakin ramai pemuda bawah umur yang sudah terjebak dengan bermacam kegitan di luar jangkaan ibu bapa.

Mungkin di rumah lagaknya seperti imam yang baru selesai menunaikan solat. Tapi di luar?? Ibu bapa hari ini disaran oleh badan-badan yang prihatin supaya sentiasa memeriksa anak-anak yang dalam proses mengenal dunia. Seperti contoh mengambil berat tentang cara hidup anak mereka. Memeriksa bilik mereka. Beg mereka, dan lain-lain yang selama ini ibubapa tidak pernah mengambil endah hal tersebut.

Mengapa perlu?? Kerana anak-anak di rumah ialah pelakon terhebat di hadapan ibubapa mereka. Itulah jawapan yang paling mudah difahami. Langkah berjaga-jaga ini amatlah perlu dititik beratkan buat semua ibubapa memandangkan keadaan dan persekitaran negara kita sekarang tak ubah seperti negara barat.

Tidak cukup dengan wang ringgit atau menghantar ke sekolah-sekolah agama sahaja. Ibubapa perlu menjadi sahabat terbaik buat anak-anak mereka supaya mereka dapat ‘mengawal’ diri mereka di jalan yang sepatutnya. Sistem pengawalan diri yang betul dapat mendorong anak-anak muda ke arah yang lebih positif.

Ingatlah..anak muda hari ini pewaris kepimpinan masa depan.

June 2, 2009Permalink 5 Comments

5 thoughts on “Pewaris

  1. .ting.tong.
    +nasihat ringkas lagi padat+
    “yg muda hormat pada yg tua.jgn suke suki je bagi flying kick.dose wat org tua kecik ati.GENDOT =P”
    +budi bahasa budaya kita+

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *