Al-Fatihah

fathi-yakan
IkhwanJo.com mengkhabarkan berita yang cukup menyedihkan lantaran pulangnya Dr. Fathi Yakan ke pangkuan Allah Azawajalla pada awal hari ini (13 Jun 2009) . Beliau meninggal pada usia 76 tahun lantaran sakit.

Latar belakang Fathi Yakan:


Fathi Yakan dilahirkan di Tarablas pada tahun 1933 dan telah mendapat ijazah kedoktoran dalam pengajian Islam dan Bahasa Arab. Beliau telah terlibat dengan kerja-kerja Islam sejak tahun 50an dan telah menubuhkan Jamaah Islam pada awal 60an. Beliau telah menjawat ketua umum di dalam Jamaah Islam sehinggalah pada tahun 1992.

Pada tahun tersebut beliau telah bertanding dan telah memenangi kerusi parlimen. Beliau kekal sehinggalah pada tahun 1996. Di tahun-tahun kebelakangan ini beliau telah mengetuai jabhah Islami. Beliau telah mengambil peranan penting untuk menghentikan peperangan Mukhayyam Narul Barid di utara Lubnan diantara Tentera Lubnan dan Jamaah Fathul Islami pd tahun 2007.

Beliau telah banyak mengarang buku diantaranya maza ya’ni intiami lil Islam, al-Mutasiqituna fala toriq Da’wah, kaifu nadwu lil Islam dan lain-lain yang melebihi 35 buah buku.

Source : Laman-laman web lain.


June 13, 2009Permalink Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *