Hanya Secebis Kertas

image0051

Ini bukanlah tulisan aku. Bukan juga tulisan rakan sekelas aku. Tapi apa yang menariknya ialah cerita di sebalik kertas ini.

Jam di tangan menunjukan hampir pukul 11 malam. Suasana di cafe HS UIAM masih lagi meriah dengan pelbagai karenah pelajarnya. Maklumlah malam minggu. Aku yang kebetulan berada di kawasan itu dengan tujuan menemani seorang sahabat yang akan bermusafir turut memeriahkan suasana.

Sambil kami berbual dan menatap hidangan tengah malam kelihatan seorang pelajar perempuan sedang sibuk mengedarkan sesuatu dari meja ke meja yang lain. Sehingga lah sampai ke meja aku, secebis kertas diletakan. Riaksinya bersahaja. Seperti seorang pensyarah mengedarkan nota kepada pelajarnya.

Akhirnya dia pergi tanpa sebarang pesanan. Apa yang berlaku selepas itu?? Suasana di cafe terasa seperti ‘malaikat lalu’. Tapi kembali normal dalam beberapa saat.

Sungguh kagum akan semangat dan keberaniannya melakukan dakwah seperti itu. Subhanallah. Semoga usahanya diberkati Allah. Mungkinkah ini yang dikatakan tangan yang lembut menghayun buaian bisa menggoncang dunia. Tahniah.

February 9, 2009Permalink Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *